Ett gäng flickor på Österlen - Del 1........

Vad är väl en sensommarhelg på Österlen? Den kan vara råkall, dötrist och tråkig - och alldeles, alldeles underbar. Lägger man sedan till ett damsällskap som vuxit upp tillsammans - för 100 år sen - kan konceptet bara bli ett minne för livet.......Efter minst (är osäker på exakt antal år) 25 års middagsträffar och resor tillsammans, har vi hunnit samla på en rad trevliga minnen.
 
 
Det har varit Spa-helger, storstadsweekender med teatrar och uppträden, Wallmans salonger, delfinal i melodifestivalen live, Öresund Runt med hotell på Istedgade (=)).....och nu sist Österlenrunda med bl a dressincykling. Mer om den aktiviteten senare. Långhelgen startade med ett besök på den välkända och mycket populära Fridens gårdskrog. En pizzeria vid vägs ände, mitt ute i ingenstans utanför Kivik, som ligger inbäddad i äppelträd och härlig grönska.
 
 
Den säjs vara så populär att det är svårt att få ett bord......Personligen beställde jag nog tyvärr fel pizza för mina smaklökar eftersom jag mår illa av blotta tanken på besöket på Friden. Råa champinjoner (jo, jag hörde att de ska ätas råa), oliverröra och parmesanost utan tillstymmelse till salt eller krydda är inte vad jag kallar en kulinarisk upplevelse. Sorry....Däremot var såväl inne -som utemiljön väldigt gemytlig och man bakade pizzorna direkt i vedugn.
 
 
 
 
Nästa anhalt blev trevligare, vi checkade in på det lilla strandnära Kivik strand hotell, ett fräscht och mysigt hotell med stranden tvärs över bygatan. Naturligtvis blev det ett par glas vin och trevlig samvaro oss kvinnor emellan före läggdags. 
 
 
 
Så la vi ytterligare en dag till Minnenas Television. To be continued......
 
 
Marita
2014-08-25 @ 23:30:46
URL: http://ivaven.blogg.se

Oh, låter som ni haft det alldeles underbart och jag ser fram emot att få läsa mer :) Trist med pizzan dock...lät inte vidare smakligt :(

Svar: Ja en riktigt härlig helg......Men blotta tanken på den pizzan framkallar mina kräkreflexer. ....Så det blir inte flera besök på Österlens populäraste krog......
Annelie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Fjäderpennan

Kompott av vardagsbetraktelser, funderingar, recept, världsproblem och glädjeämnen.

RSS 2.0