Om ni visste vilket handikapp det är......

 
 
att vara blödig. Ta det här med skolavslutningar, exempelvis. Alla mammorna står raka i ryggen och med glädje och stolthet i blicken. Och så jag - utmärkande, söndergråten innan vi hinner in i kyrkan. Det är något med kyrkor....det är något med avslut.....det är något med "Den blomstertid nu kommer".....det är ta mej fan något med allting. Så är det för oss som är extremkänsliga. Eller HSP som det förkortas på engelska. Vi tar sällan saker och ting lättvindigt, utan sörjer där och då en tid och epok som inte kommer tillbaka, en 7:e klass som inte existerar till hösten utan transformeras till en 8:a.......
 
 
Att barnen växer ifrån oss, ofrånkomligt, att de blir allt mindre beroende av oss som är beroende av att känna oss behövda. Vi oroar oss för framtiden, oron lägger sordin på glädjen över ett långt och soligt sommarlov. Eller? Och så står man till åtlöje, mitt bland andra glada och helt normala föräldrar, som ett stort svullet rödljus i ansiktet. Man kan varken uppföra sig eller se normal ut........Man känner sig bara känslomässigt handikappad och vill vara nån annanstans.......
Marita
2014-06-10 @ 21:08:07
URL: http://ivaven.blogg.se

Men oj, finns det en benämning på oss?
Vet precis vad du menar och känner så igen mig, men som sagt hade ingen aning om att det hade ett namn...trodde bara jag var allmänt känslig. Ska genast läsa in mig på detta.

Svar: Jomen, det var väl en del pusselbitar som föll på plats när jag läste om dom (oss).....Finns en grupp på fejjan, HSP, där man får lära sig mycket genom statusar och diskussioner. Det är ingen vetenskaplig diagnos men förklarar mycket......Fast det är somligt som inte stämmer heller.....
Annelie

Helena Wahlgren
2014-06-11 @ 08:35:53

Inget fel i att vara blödig...visar bara att man har känslor! Har själv alltid haft svårt för att ta avsked vid just skolavslutningar! :)

Svar: Jag tycker det är hemskt jobbigt faktiskt, önskar jag slapp må dåligt över alla avsked. Det är nog inte riktigt normalt......
Annelie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Fjäderpennan

Kompott av vardagsbetraktelser, funderingar, recept, världsproblem och glädjeämnen.

RSS 2.0