Nää, man kan aldrig "påsarista" någon......

Påsarista - ett tämligen lokalt uttryck för tvinga. Med det menar jag att man aldrig kan tvinga någon med mindre än de är utsatta för hot. Och vad är då poängen? Nej, man kan vägleda och upplysa men varje människa måste själv välja sin väg. En förälder ska exempelvis inte ta för givet att barnet går i dess fotspår varken vad gäller utbildning, yrke, bostadsort eller livsstil. En förälder ska uppfostra sitt barn till att bli självständigt och oberoende, och det är ju också av nöden tvunget.
 
 
Förr eller senare blir, normalt sett, barnet föräldralöst. Även om det sker i hög ålder. Ett barn skall aldrig bli tvunget att infria andras förväntningar, utan ska staka ut och forma sitt eget liv och fatta sina egna beslut. Det krävs mod att fatta de besluten och gå sin egen väg, och det är förälderns uppgift att stödja barnet i detta. Detsamma gäller med vänner. Den dagen man tvingar sig på eller försöker påverka deras val av liv eller aktiveteter, är det början till slutet på vänskapen. Så - det är viktigt att tänka på ordspråket nedan.....
 
 
Marita
2014-07-14 @ 20:28:22
URL: http://ivaven.blogg.se

Så sant så :) Och jag lärde mig ett nytt ord på köpet :)

Svar: Ja, det finns många roliga ord att lära =)
Annelie

Lotta Amrén
2014-07-14 @ 21:25:41

Klok som en uggla är du min vän! & jag håller med dig!
Kram,L ❤

Svar: Kram Lotta <3
Annelie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Fjäderpennan

Kompott av vardagsbetraktelser, funderingar, recept, världsproblem och glädjeämnen.

RSS 2.0