Att ta namnet efter sin födelseort.....

 
 
Förr var det inte helt ovanligt att man tog ett efternamn konstruerat efter orten man kom ifrån. Själv är jag född i en liten by som heter Kylinge, och där fanns en man som tagit sig namnet Kyleby - en förkortning av Kylingeby. Fyndigt, minsann. Här är några exempel jag hittat i min släktforskning:
 
 
Borin - Borås 
Seglorin - Seglora
Retzius - sjön Ressen i Odensvi
Bolmensis - Bolmsö
 
Det som är lite konstigt i sammanhanget är, att sjön Ressen (eller Retsen) inte verkar finnas kvar. Hmm.....Dessutom kan man få professionell hjälp med att reda ut varifrån ens eget efternamn kommer. Länk här
 
 
Själv funderar jag på att byta till Björkenässon efter min boendeort =)
Marita
2014-06-05 @ 20:54:19
URL: http://ivaven.blogg.se

Intressant!
Själv tror jag inte jag kan få till något vettigt efternamn varken av min födelseort Malmö, där jag växte upp Svedala eller där jag bor nu Trelleborg :)

Svar: Jodå, varför inte Malmösdotter =)
Annelie

Nina Olsson
2016-09-27 @ 19:12:06

Jag har också namnet Bolmensis i min släktforskning, liksom Nydelius mfl. Det hör hemma i en/flera prästsläkter i Småland. Hur/har vi en koppling??? Den förste i Blekinge om jag har rätt uppgifter är Daniel Fondell Nydelius,hans mor är Annika Gabrielsdotter Bolm, hennes far Gabriel Bolm, hans far Andreas Jonae Bolmensis, hans mor Georgia Christoffersdotter, hennes mor Kristin Andreasdotter, hennes far Andreas Mathiae. Daniel är min morfars, farfars,morfars farfar.

Svar: Oj Nina, har inte varit här inne på länge ser jag. Visst är det en koppling, Daniel är en ana till mej, ska kolla upp hur så skriver jag på din mailadress =)
Annelie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Fjäderpennan

Kompott av vardagsbetraktelser, funderingar, recept, världsproblem och glädjeämnen.

RSS 2.0