Den försvunna sjön är upphittad!

Kyrksjön i Odensvi - f d sjön Retzen......
 
 
 
Så enkelt var det - sjön Retzen hade alltså inte försvunnit, utan bytt namn. Jag kan tyvärr inte hitta vid vilken tidpunkt detta skedde, men namnbytet ter sig ganska logiskt med tanke på att den ligger vid kyrkan......Källor: http://www.sockenbilder.se/smaland/odensvi/default.asp samt 
www.alternaliv.se/histvarld/forum/viewtopic.php?f=7&t=4093 . 
 
På den senare sidan finns även en spännande berättelse med anknytning till sjön - Mannen i sjön eller svärdet i sjön.....
 
 
Marita
2014-06-05 @ 20:57:36
URL: http://ivaven.blogg.se

Så spännande och roligt med historia :)

Svar: Bland det bästa jag vet.....
Annelie

Sverker Thorslund
2014-09-23 @ 08:12:14

Om Odensvi och Kyrksjön/Retzen har min mamma, född 1907, berättat mycket. Och skrivit. Där växte hon upp, sedan familjen flyttat för att ge min morfar bättre kantorslön än gotländska Eskelhem hade möjlighet till. Ett uttryck jag särskilt minns är: Flytta över Rödgrindsviken. Vera Fleetwood använde det. Hon bodde på Odensviholm, barnbarn till Gunnar Wennerberg, och syftade på sin egen bortgång; kyrkogården ligger på andra sidan viken från herrgården räknat. Där vilar nu mina morföräldrar, mamma och Fröken Vera. Jag brukar vandra utmed Retzen när jag besöker kyrkogården, och minnas med glädje.

Sverker Thorslund, Täby

Svar: Den måste ligga vackert, lite fascinerande oxå att den bytt namn =)
Annelie

Thomas
2023-08-03 @ 10:46:09

Jag är uppväxt i Odensvi, och jag skrev även inlägget på Historiska Världar som du hänvisar till. Med åren så har berättelsen om svärdet i sjön klarnat något. Jag lät en svärdsexpert titta på fotona jag har av svärdet och han kunde bestämma att det är ett ”Beiderhände” eller ”Dopfelsolder” svärd, antagligen svensk tillverkning och tillverkat runt 1480-1490. Svärdet skulle bäras i första anfallsledet och användas att hugga av den anfallande truppens långa pikar. Det svingades med bägge händer (Beiderhände) och sysslan var så livsfarlig att det utgick dubbel sold för knekten som hade den sysslan.

Prästen i Odensvi, en Mäster Nils, eller Nicolaus, blev gripen, dömd och halshuggen 1543 för samröre med Nils Dacke under Dackefejden. Möjligen har svärdet förlorats under Dackefejden.

Svärdet hittades av Gunnar Stenssons pappa i början av 1900-talet,i Grindvikens Norra strand, öster om utdikningen.

Svar: Tack för infon. Det är väldigt spännande det här med historia. Att en sjö, vars namn idag är borta, kunde ge upphov till ett berömt släktnamn. Ibland överträffar verkligheten faktiskt dikten. Tack igen 👍
Annelie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Fjäderpennan

Kompott av vardagsbetraktelser, funderingar, recept, världsproblem och glädjeämnen.

RSS 2.0