Vem har kortast bromssträcka? Jag eller en Volvo V70 i full karriär?

Tycker ni som jag? Att lagen om väjningsplikt vid övergångsställe är urbota ineffektiv och dum. 
 
 
 
 
Jag kan acceptera den i städer och tätområden, men det är ju en lag som råder överallt.......Till  exempel går det en stor europaväg igenom den lilla by jag bor i. I samband med den nya lagen togs (fullt rimligt) de flesta övergångsställen bort. De vita ränderna utanför byns kiosk och badplats blev kvar. Och där kommer man, promenerande i maklig takt och tänker korsa vägen. En lång rad med mellan 10-15 fordon kommer åkande och måste stanna när jag bestämt hävdar min rätt till företräde. Vad liknar det??
 
 
Så fruktansvärt ologiskt och ineffektivt att så många fordon måste stanna för mej, som utan ansträngning kan göra halt och vänta på att kusten blir klar. Ökad (om än marginellt) bensinförbrukning, miljöpåverkan, tidsspill och irritation. Värst är det ju med lastbilar, långtradare och bussar. Jag brukar alltid stanna och försöka invänta en tom väg, men förgäves....de stackars bilisterna vågar inget annat än att stanna.
 
 
Dessutom har det hänt olyckor pga att fordonsföraren glömt eller missat sin väjningsplikt, medan den gående resolut klivit ut i vägbanan för att det är hans rättighet. Fast även den som använder sina apostlahästar har skyldighet att kontrollera att fordonet som nalkas verkligen kommer att stanna......Här kan du läsa om gåendes skyldighet.......
 
Roger
2014-06-03 @ 12:15:14

Kan bara instämma med dig.

Marita
2014-06-03 @ 13:37:15
URL: http://ivaven.blogg.se

Jag håller delvis med dig och oftast när jag närmar mig ett övergångsställe och jag ser det kommer bilar, speciellt lastbilar, så drar jag benen efter mig eller låtsas knyta skor eller nåt så det ska vara fritt när jag väl kommer fram...med en pensionärshund bredvid mig går det ju inte så fort över övergångsstället och jag vill inte att folk ska sitta och bli irriterade på mig och min tös. Å andra sidan sett så är det många äldre och funktionshindrade som har fått det lättare med att komma över trafikerade vägar i och med denna regel.

Svar: Jag tror att de som stannat vid ett övergångsställe blir irriterade oavsett om du springer över. Det är ett avbrott i trafikrytmen och ännu mera irriterande än då det blir rött ljus preciiiiis när man kommer fram. Jo det är väl så, att det finns 2 sidor av myntet......
Annelie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Fjäderpennan

Kompott av vardagsbetraktelser, funderingar, recept, världsproblem och glädjeämnen.

RSS 2.0